fredag 27 november 2020

En till mig och en till dig och en till, till mig

 






”Carolina, titta vad jag hittade när jag gick hit idag , 1,2,3 svampar” säger Lottis och ställer upp dem på stubben.


”En till mig, en till dig och en till, till mig. Nu är det rättvist” säger Lottis


” Nej” säger Carolina. ”Du har en mer än mig. Så här gör vi, en till mig och en till dig och en till, till mig. Nu är det rättvist” säger hon och delar upp svamparna. 


”Nej, nu har du mer än mig, du har två och jag har en” säger Lottis


”Kan ni hjälpa oss att dela lika?” Frågar Carolina barnen.


Barnen börjar med att de vill dela svamparna, en går att dela. Två halvor och en hel  till Carolina och  en hel till Lottis. Är det lika? 

”Nej”säger barnen. ”Hur gör vi då?” 

”Det måste vara två, två” säger ett barn.

Två halvor delas till Lottis och två hela till Carolina. 

Är det lika?

”Nej” säger barnen. 

De gör ett nytt försök och ger oss var sin hel var plus en halv. Nu är svamparna delade lika mellan Lottis och Carolina.







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar

Midsommarfirande

 Igår gjorde vi midsommarkransar där vi limmade på ”blommor” som vi skulle ha på oss idag när vi dansar kring midsommarstången. Innan dansen...